Forstoppelse og laktulose

14. april 2014

Alder:
6 mdr.

Forstoppelse og laktulose

Hej Helen.

Så er vi på banen igen med lille Frida på 6 mdr. Det går generelt rigtig godt. Kolikken stoppede helt efter 4 mdr og Frida er en meget glad og aktiv pige der triller fra side til side og næsten kan sidde selv! Dog har vi problemer med forstoppelse!

Lige en opdatering efter sidste brev. De hyppige afførinher stoppede helt af sig selv! Alt gik fint indtil Frida for et par mdr siden ikke gad spise særlig meget flaske! Jeg fandt ud af at hun simpelthen ikke kunne lide Allomin mme som vi blandede (lidt syrnet og alm allomin) jeg afprøvede nan som hun slubrede i sig med det samme og har gjort siden! Den gav hende dog hård mave og vi måtte igang med laktulosen igen igen, selvom der lige var kommet helt styr på maven! Denne overgang til nan skete samtidig med at vi så småt begyndte intro til skemad! Dette har selvfølgelig været super hårdt for maven!

Jeg prøvede at undgå laktulosen ved at bruge æble/sveskemos eller pære/sveskemos! Dette havde dog ingen effekt og vi kan stadig ikke undvære laktulosen! Hun får nu 2x 5 ml dgl. ( hun vejer 8,7 kg) ...

Annonce

... Frida er lige kommet op på tre måltider dagligt! Lige nu får hun øllebrød, kartoffel/sød kartoffel mos, kogte moste gulerødder. Undgår bevidst broccoli samt banan da jeg ved det giver hård mave! Jeg er begyndt at servere moden blød blomme uden skind til hende samt lidt moden advocado da jeg har hørt det skulle være godt for maven!

Er der andet jeg kostmæssigt kan gøre for hende så vi snart kan komme ud af det laktulose ræs! Eller kan vi risikere at skulle fortsætte med latulosen lang tid endnu!
Jeg kan godt blive bekymret for om hendes mave nogensinde selv finder en balance uden brug af laktulose mm. Eller kommer det ofte helt at sig selv?

Jeg har i de sidste på nætter forsøgt at undvære laktulose og istedet prøvet at give hende en midnatsflaske allomin syrnet istedet for nan for at se om det kan sætte skub i afføringen. Er det dumt, eller ok at prøve?

Hun brokker ikke over den syrnede når hun er halvvejs sovende på det tidspunkt! Dog kan jeg efter to nætter ikke se nogen forbedring af afføringen der igen er hård uden laktulose!

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne